Kinderkoken op school.

Kinderkoken op school? In een tijd dat er zoveel aandacht besteed wordt aan taal en rekenen en Cito?

Om maar meteen een misverstand uit de weg te ruimen: wij besteden ook heel veel aandacht aan taal en rekenen. Daarnaast willen we op De Wildzang de kinderen nog wat andere zaken meegeven. Het kinderkoken – en alles wat daar mee samenhangt – is één van die zaken.

Met dit soort activiteiten onderscheiden we ons ook van andere scholen. We vinden dat heel belangrijk in de ontwikkeling van kinderen en de kinderen kijken er ook echt naar uit.

Wat leren de kinderen van kinderkoken?

De kinderen maken van ingrediënten gezamenlijk een heerlijk maaltje. De grondstoffen komen van het land. We hebben een eigen schooltuin en als het maar even kan, dan verwerken we de producten uit de eigen tuin in het kinderkoken. Dat lukt niet altijd, dan kopen we de ingrediënten bij de supermarkt. We leren kinderen nadenken over wat ze moeten kopen en ook hoeveel.

  1. Koken gaat niet vanzelf, daar moeten de kinderen een inspanning voor leveren.
  2. Er wordt in het groepje overlegd wie wat gaat doen.
  3. Er worden taken verdeeld.
  4. Ieder kind is verantwoordelijk voor zijn/haar taakje.
  1. Dan wordt er gesproken over de samenwerking tijdens het koken.
  2. Koken is vooral plannen en timen, de producten moeten wel op hetzelfde tijdstip klaar zijn.

Uiteindelijk presenteren de kinderen hun zelf gemaakte maaltijd en eten het met smaak op.

Geweldig toch!